Leta i den här bloggen

söndag 1 juni 2014

Att vara feminist

Jag läser Hanna Hellqvists artikel i DN idag som är förtjusande bra, vi har gjort en omvänd resa gentemot varandra. Hon började som icke feminist men är numera utpräglad feminist.

DN

Jag å andra sidan var superfeminist från 15  års ålder till ung 35 års ålder, sen förstod jag att något var fel och ruttet med feminismen.

Jag har läst litteraturvetenskap med genusanalys och jag älskade det, sen har jag läst kvinnohistoria och fått analysera boken "Flickan och skulden" och trodde på den. Numera när jag har fått veta att alla utländska namn var utbytta till svenska namn känner jag mig väldigt lurad och funderar över vad feminsmen i Sverige egentligen sysslar med? Belinda Olsson hade en utmärkt program serie i höstas som givetvis blev utskälld. För mig handlade feminismen om jämställdhet mellan könen och att kvinnor ska ha lika mycket att säga till om som män både i privatlivet och i samhället. Kan nån tala om för mig när feminism även blev HBTQ rörelsen och att önska bort nationsgränser och vilja ha en fri invandring till Sverige`?

Före 1974 fick ingen göra abort i Sverige, visst förekom det ändå men då var kvinnan först tvungen att genomgå en utredning av kurator och medicinsk personal. P-pillren kom på 60-talet och även sexualundervisningen i skolan. Numera finns det hur många preventivmedel som helst men ändå måste man göra runt 38 000 aborter varje år i Sverige, de är dessutom helt tillåtet fram till vecka 18, efter att man har sett på ultraljudet vilket kön det är. Är det egentligen feminism?

Hanna vågar närma sig problemet lite grann  när hon skriver "Men ganska ofta tycker jag mig se en fråga från en person som inte är ute efter att sabba, eller att ta ner diskussionen på amöbanivå, utan som faktiskt bara är genuint nyfiken. Som vill veta mer. Som inte fattar. Vars fråga besvaras av ett trettiotal hätska kommentarer och som sedan får be om ursäkt tusen gånger om och det får mig att undra: Hur ter sig den feministiska gemenskapen för hen? Är det ett sällskap som känns inkluderande?"

När blev feminismen en exkluderande elit av vänstersympatisörer oftast hängandes på Nyheter24?

Varför anses slagorden lika lön för lika arbete som töntiga idag när kvinnor fortfarande inte tjänar lika mycket som män? Varför är den frågan marginaliserad till förmån för frågan om man ska behöva sterilisera sig om man är kvinna och vill operera sig till man? Idag blir folk mer indignerade över att de kvinnor som könsopererar sig ska behöva ta bort livmodern än man blir upprörd över den majoritet kvinnor som har pissdålig lön.

When did this happend?

Enligt feminismen ska varje församling HBT certifieras och varje kyrkoherde ska skriva ett brev till respektive biskop och försäkra att dennes församling är certifierad. Samtidigt har vi inte tillräckligt med platser på BB och kvinnor blir ihopsnörda på fel sätt  med livslångt lidande som följd. Det sistnämnda kallas inte ens för diskriminering, men om en präst läser fel verser ur Bibeln så är det diskriminering. Återigen när skedde detta?

Jag vill inte vara feminist längre kan någon förstå varför?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar